Teatteri ja Taide
Review
Kunnianhimoa kaikessa positiivisuudessaan!
On maanantai aamu ja Oulun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on juuri alkamassa My Fair Ladyn harjoitukset. Kaikki lipuvat yksitellen paikalle.
My Fair Lady – kunnianhimoa kaikessa positiivisuudessaan!
On maanantai aamu ja Oulun kaupunginteatterin suurella näyttämöllä on juuri alkamassa My Fair Lady -harjoitukset. Kaikki lipuvat yksitellen paikalle. Näyttämömestarit ovat olleet jo tovin laittamassa lavaa kuntoon ja äänimiehien näkee kipuavan rappusia ylös ja alas. Kun kaikki ovat paikalla ja harjoituksien olisi määrä alkaa, ohjaaja Merja Larivaara kysyy missä Yasmine on? Rosanna huikkaa, että hänen lentonsa on myöhässä. Kaikki harmittelevat, koska olisi ollut hienoa ottaa yhteiskuva. ”Ja muuten tänään on hänen syntymäpäivänsä!” Rosanna huutaa vielä. Merja ryhtyy heti toimiin ja kyselee saisiko kahviosta jonkun pienen leivoksen tuotua. Kun Yasmine vihdoin pääsee suurelle näyttämölle, kaikki puhkeavat onnittelulauluun. Ilmeestä päätellen, Yasmine ei osannut odottaa sellaista vastaanottoa.
Onnitteluiden jälkeen Merja katsoo Rosannaa ja Yasminea ja kysyy ”Kumpi aloittaa?”
Ja niin harjoitukset alkavat.
Eliza Doolittlen roolissa vuorottelevat Rosanna Kemppi ja Yasmine Yamajako, jotka eivät tunteneet toisiaan ennen tätä produktiota. ”Ekaa kertaa treffattiin lauluharkoissa Helsingissä!”. Rosanna kertoo ja jatkaa. ”On ollut todella helppo työskennellä Yassun kanssa ja olen todella huojentunut, että on niin ihana tyyppi, jonka kanssa tekee samaa juttua. Ihan täydellistä!” Yasmine on täysin samaa mieltä. ”On ollut todella opettavaista tehdä Rosan kanssa töitä. Viime vuosina olen keskittynyt enemmän musapuoleen, joten on ollut ihanaa, että on voinut jakaa toisen kanssa mietteitä. Rosa on ihan mieletön tyyppi!”
Sivustakatsojana on hauska seurata, kun Rosanna ja Yasmine treenaavat Elizan roolia. Lyhyesti: toinen on aina lavalla tekemässä kohtausta ja toinen istuu katsomassa. Joskus on tietysti niin, että jompikumpi pääsee harjoittelemaan laulua tai koreografiaa Pikisaliin.
Rosanna aloittaa ja Yasmine jää nyt katsomon kolmannelle riville, vaikka useasti hän venyttelee tai avaa ääntään katsomon sivussa. Kohtaus lähtee käyntiin ja Yasmine availee suutaan Rosannan kanssa samaan tahtiin ja kuiskailee repliikkejä.
Monen näkökulman työtapa
”High School Musical tehtiin silloin Linnanmäen Peacock-teatteriin kaksoismiehityksellä, joten tämä työtapa on minulle tuttu!” Yasmine sanoo. ”Voima tässä työtavassa on se, että on monta näkökulmaa.” Yasmine kertoo, että kun näkee toisen tekemässä, se selkeyttää roolin kaarta. ”Tulee sellainen olo, että mä tiedän, kuka tämä henkilö on tässä tarinassa ja se tunne vain vahvistuu, kun voi nähdä sen tilanteen ulkopuolelta.” Omat haasteensa tietysti tällainen työskentelytapa antaa. ”On esimerkiksi koko viikonlopun päntännyt tekstiä ja odottanut, että pääsee lavalle. Sitten joutuukin pari ekaa tuntia istumaan ja vielä odottamaan sitä omaa vuoroaan vaikka sitten venyttelemällä siellä sivussa!”
Rosanna on valmistunut Teatterikorkeakoulusta vuonna 2010 ja tehnyt paljon töitä eripuolilla Suomea. Tämä on kuitenkin hänen ensimmäinen kaksoisrooli, josta hän kertoo olleen paljon hyötyä. ”Näkee ulkoapäin, että mitä siellä lavalla tapahtuu ja pystyy hahmottamaan, missä itse on kohtauksessa.” Sitten kun kohtaus on tuttu, katse siirtyy muualle. ”Silloin on mielenkiintoista katsella mitä muuta siellä tapahtuu, koska tiedän jo mitä Eliza tekee.”
Nyt tulee taas Yasminen vuoro siirtyä lavalle opettelemaan äänteitä Professori Higginsin työhuoneeseen. Kohtaus on sama, mutta kuitenkin eri. Tiettyjen iskujen täytyy olla samat ja jotkin asiat ohjaaja on halunnut, että pidetään yhtenäisinä. Sekä Rosanna, että Yasmine tekevät Elizasta aivan oman näköisensä, mutta jotain samaa heidän rooleissaan on.
”Elizalla on sellainen sisäinen voima, joka säilyy koko jutun ajan, vaikka hänen käytöksensä muuttuu.” Rosanna kertoo ja Yasmine on samaa mieltä. ”Hänessä on jotain erityistä ja olosuhteisiinsa nähden, hän on pitänyt kiinni jostain omasta voimastaan ja kipinästään. Vaikka hän käyttäytyy miten sattuu, niin jotain viehättävää Elizassa on.”
Vaikka pieni hengähdystauko tulee tarpeeseen ja väsymystä on havaittavissa, Yasmine ja Rosanna jaksavat kehua koko työryhmää ja varsinkin ohjaajaa. ”On ollut hyvä fiilis ekasta päivästä lähtien. Mulla on täysi luottamus Merjaan ja hänestä huokuu määrätietoisuutta ja lämpöä. Minusta se on mahtava yhdistelmä.” Rosanna kertoo.
Työryhmän voima
”Tässä koko työryhmässä on erikoista ja hienoa sellainen intohimo. Kunnianhimoa kaikessa positiivisuudessaan! Minut henkilökohtaisesti yllätti tämä lämpö ja välittäminen mikä täällä on. Ihmiset haluavat tehdä tästä kaikin tavoin syvän ja liikuttavan kokemuksen ja uskon sen myös välittyvän katsojalle.” Yasmine hymyilee. ”Tunnen olevani etuoikeutettu, että olen saanut tämän mahdollisuuden ja että saan työskennellä niin legendaarisen tekijän kanssa ja oppia. Tämä on ollut todella inspiroivaa, eikä varmasti jää Merjan viimeiseksi ohjaukseksi!”
Teksti ja kuvat: Meeri Toivonen
Lippuja Oulun teatterin My Fair Lady -esityksiin saat helposti Ticketmasterista: www.ticketmaster.fi